Leon Schiller, który nosił pełne imię i nazwisko Leon Jerzy Wojciech Schiller de Schildenfeld, urodził się 14 marca 1887 roku w Krakowie, a zmarł 25 marca 1954 roku w Warszawie. Był to niezwykle utalentowany i wszechstronny polski reżyser, inscenizator oraz dyrektor teatru, a jego działalność w świecie sztuki jest nie do przecenienia.
Schiller poza reżyserią był także pedagogo, działaczem teatralnym, kompozytorem, a także pieśniarzem, tłumaczem, krytykiem i historykiem teatru. Jego dorobek obejmował również tworzenie scenariuszy teatralnych oraz słuchowisk radiowych. Warto również wspomnieć, że był posłem na Sejm Ustawodawczy, reprezentującym Polską Partię Robotniczą (PPR), a później Polską Zjednoczoną Partię Robotniczą (PZPR).
Wśród jego największych osiągnięć szczególnie wyróżniają się interpretacje dramatów Adama Mickiewicza, w tym znana inscenizacja „Dziadów” w Teatrze Polskim w Warszawie w 1934 roku. Warto podkreślić, że wcześniej spektakl ten był również wystawiony w Lwowie (1932), Wilnie (1933), a później zyskiwał uznanie w Sofii (1937).
Życiorys
Leon Schiller, wybitny artysta związany z polskim teatrem, pochodził z rodziny katolickiej o austriackich korzeniach. Jego przodek, Johann Mathao, poczmistrz z Loitsch, uzyskał szlachectwo z rąk cesarzowej Marii Teresy w roku 1745. Rodzina Schillera miała żydowskie pochodzenie i mieszkała w Galicji, a z biegiem czasu stała się spolonizowana. Leon był synem Leona, który prowadził agencję handlową, oraz Izydory z rodziny Pfau. Jego miłość do muzyki była dziedzictwem po matce.
Ukończył Gimnazjum św. Anny w Krakowie, gdzie miał zaszczyt uczyć się pod okiem takich mistrzów jak Jerzy Żuławski oraz Kazimierz Nitsch. Dalsza edukacja prowadziła go na Uniwersytet Jagielloński, a także do Sorbony w Paryżu, gdzie studiował filozofię i polonistykę. Pracował w warszawskich teatrach, takich jak Teatr Polski, Reduta oraz Teatr im. W. Bogusławskiego, jak również w Łodzi i Lwowie.
Debiutował jako piosenkarz w kabarecie Zielony Balonik w 1906 roku, początkowo wykonując własne kompozycje i teksty, później stawiając na pieśni ludowe. Jego talent reżyserski ujawnił się po raz pierwszy w 1917 roku, kiedy to zadebiutował w Teatrze Polskim w Warszawie. W 1928 roku, z okazji dziesiątej rocznicy niepodległości Polski, zorganizował razem z Władysławem Daszewskim oraz Aleksandrem Watem widowisko sceniczne „Polityka społeczna”, które krytykowało ówczesne warunki panujące w polskich fabrykach. Pomiędzy latami 1930 a 1932 pełnił funkcję kierownika artystycznego w Teatrze Wielkim oraz Teatrach Rozmaitości i Małym we Lwowie, rozwijając własną koncepcję teatru monumentalnego.
Podczas pracy w Lwowie, Schiller zrealizował wiele ważnych przedstawień, w tym prace wielkich romantyków, takich jak „Kordian” (1930), „Dziady” (1932) oraz „Sen srebrny Salomei” (1932). W tym okresie nadzorował niemal 29 premier dramatycznych oraz wiele wodewilów i operetek na trzech różnych scenach. Na krótko przed wybuchem II wojny światowej, Schiller kontynuował współpracę w Lwowie, reżyserując spektakle w czasie, gdy dyrektorem był Wilam Horzyca.
Od 1933 roku był kierownikiem wydziału reżyserskiego Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej (PIST). Niestety, w czasie okupacji niemieckiej, zajmował stanowisko kierownika literackiego w barze „Żak” znajdującym się przy ul. Marszałkowskiej 141. Został jednak aresztowany i osadzony w Pawiaku, a następnie w obozie Auschwitz-Birkenau, jako ofiara represji po zastrzeleniu w marcu 1941 roku Igo Syma. W maju tego samego roku jego siostra, Anna Jackowska, wykupiła go za 12 tysięcy złotych pochodzących ze sprzedaży biżuterii. W czasie powstania warszawskiego zaangażował się w działania konspiracyjne, formując grupę aktorską przy Armii Krajowej. Po zakończeniu powstania, Schiller trafił do Oflagu VII A w Murnau.
Po wojnie, w latach 1946-1949, pełnił funkcję rektora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Łodzi (PWST). Był również redaktorem naczelnym pisma „Teatr” w latach 1947–1949 oraz twórcą pisma „Pamiętnik Teatralny” z 1952 roku, a także aktywnym uczestnikiem prac Komitetu Słowiańskiego w Polsce. W listopadzie 1949 roku, stał się członkiem Ogólnokrajowego Komitetu Obchodu 70-lecia urodzin Józefa Stalina.
Leon Schiller zmarł 29 marca 1954 roku. Został pochowany z honorami w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie (kwatera A24-tuje-12). Przed jego pogrzebem trumna została wystawiona na widok publiczny w foyer Teatru Polskiego w Warszawie. W ostatniej ceremonii uczestniczyli liczni przedstawiciele władz, w tym premier Józef Cyrankiewicz, sekretarz KC PZPR Edward Ochab oraz wicepremier Jakub Berman. Uroczystości były wzruszające, a zastępca przewodniczącego Rady Państwa, Wacław Barcikowski, uznał Zmarłego jako zasłużonego artystę, dekorując jego trumnę Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Na jego pogrzebie wygłoszono wzruszające przemówienia pożegnalne przez osobistości ze świata kultury, w tym Władysława Daszewskiego, Antoniego Słonimskiego oraz Jerzego Leszczyńskiego.
Nagrobek, dzieło artysty Andrzeja Dłużniewskiego, został zaprojektowany w formie gładkiej płyty, na której znajduje się półkolisty blok, symbolizujący teatr i jego proscenium.
Twórczość
Leon Schiller był wybitnym twórcą, którego dorobek artystyczny obejmuje liczne eseje oraz artykuły, które zostały zgromadzone w dwóch istotnych tomach.
Wśród jego publikacji można wyróżnić:
- Teatr ogromny (1961),
- U progu nowego teatru (1978).
Oprócz tekstów krytycznych, na jego twórczość składają się również scenariusze widowisk. Warto wymienić następujące dzieła:
- Pastorałka (1931),
- Kram z piosenkami (1977),
- Gody weselne (1945).
W głównych kierunkach jego twórczości wyróżniają się spektakle monumentalne, w tym:
- Nie-Boska komedia (1926),
- Samuel Zborowski (1927),
- Kordian (1930),
- Dziady (1934).
W jego dorobku znajdują się również przedstawienia w nurcie Zeittheater, które odnosiły się do aktualnych problemów społecznych, takie jak:
- Opera za trzy grosze (1929),
- Krzyczcie Chiny (1932),
- Kapitan z Koepenick (1932).
Dodatkowo, Schiller był również autorem widowisk muzycznych, między innymi:
- Dawne czasy w piosence, poezji i zwyczajach (1924),
- Bandurka (1925),
- Kulig (1929).
Ordery i odznaczenia
Leon Schiller, znakomity twórca i reżyser, został odznaczony wieloma prestiżowymi nagrodami, które potwierdzają jego znaczący wkład w kulturę i sztukę polską.
- Order Sztandaru Pracy I klasy, przyznany 22 lipca 1949,
- Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, przyznany pośmiertnie 26 marca 1954,
- Złoty Krzyż Zasługi, otrzymany dwukrotnie: po raz pierwszy 15 czerwca 1946, a następnie 13 listopada 1953,
- Złoty Wawrzyn Akademicki, przyznany 5 listopada 1935.
Nagrody
Leon Schiller, wybitny twórca teatralny, zdobył wiele prestiżowych nagród, które świadczą o jego ogromnych osiągnięciach w dziedzinie sztuki. Jego praca została doceniona zarówno przez krytyków jak i instytucje kulturalne.
- I Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za reżyserię i inscenizację „Burzy” na Festiwalu Szekspirowskim w 1947 roku,
- Nagroda Miasta Łodzi przyznana w 1948 roku,
- nagroda za reżyserię sztuki „Na dnie” autorstwa Maksyma Gorkiego na Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach w 1949 roku,
- Państwowa Nagroda Artystyczna II stopnia, przyznana zespołowo w dziale teatru za inscenizację oraz reżyserię opery „Halka” Stanisława Moniuszki w Państwowej Operze w Poznaniu w 1950 roku.
Upamiętnienie
Leon Schiller, wybitny reżyser i twórca teatralny, jest upamiętniony w różnych miejscach w Polsce, gdzie jego wkład w kulturę teatralną spotyka się z uznaniem. Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych pomników poświęconych jego pamięci.
- Pomnik w Łodzi, usytuowany w pasażu Schillera, którego odsłonięcie miało miejsce w 1982 roku, stanowi ważny element kulturowy tego miasta.
- W Warszawie znajduje się pomnik Schillera przy ul. Karasia, na rogu z ul. Oboźną. Został on odsłonięty w 1988 roku, a jego lokalizacja przy Teatrze Polskim podkreśla znaczenie, jakie miał Schiller w polskim teatrze.
Przypisy
- Przyznanie Państwowych Nagród Naukowych i Artystycznych. „Nowa Kultura”. Rok. I, Nr 19, s. 1, 06.08.1950 r. Warszawa: Związek Literatów Polskich. [dostęp 15.08.2024 r.]
- Anna Chojnacka, Leon Schiller w Polsce Ludowej. 1946-1954, IS PAN. Warszawa 2015 r.
- Nagrody Miasta Łodzi [online], BIP ŁÓDŹ [dostęp 04.10.2021 r.]
- Marci Shore: Kawior i popiół. Świat Książki, Warszawa 2012 r. s. 101-102.
- O szkole. nowodworek.krakow.pl. [dostęp 26.11.2015 r.]
- Leon Jerzy Schiller de Schildenfeld. Powstańcze biogramy.
- Biografia Leona Schillera w culture.pl
- Stefan Majchrowski: Za drutami Murnau. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1970 r. s. 108-109.
- Władysław Bartoszewski, Bogdan Brzeziński, Leszek Moczulski: Kronika wydarzeń w Warszawie 1939–1949. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970 r. s. 43.
- Irena Grzesiuk-Olszewska: Warszawska rzeźba pomnikowa. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2003 r. s. 166.
- Wacław Wiernicki: Wspomnienia o warszawskich knajpach. Prószyński i S-ka, 1994 r. s. 90.
- Juliusz Jerzy Malczewski (red.): Cmentarz Komunalny Powązki dawny Wojskowy w Warszawie. Warszawa: Wydawnictwo Sport i Turystyka, 1989 r. s. 36.
- Życie Warszawy, nr 306 (1808), 06.11.1949 r. str. 1.
- Ostatnia droga Leona Schillera, [w:] „Trybuna Robotnicza”, nr 75 (3181), 30.03.1954 r. s. 1–2.
- Juliusz Jerzy Malczewski: Cmentarz komunalny (dawny Wojskowy) na Powązkach. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1975 r. s. 55.
- M.P. z 1954 r. nr 39, poz. 525 „za wybitne zasługi w dziedzinie sztuki teatralnej”.
- M.P. z 1953 r. nr 106, poz. 1422 „w związku z 40-leciem pracy Państwowego Teatru Polskiego w Warszawie”.
- M.P. z 1950 r. nr 6, poz. 58 „za zasługi położone dla Narodu i Państwa w dziedzinie kultury i sztuki”.
- M.P. z 1946 r. nr 114, poz. 212 „za wybitne zasługi w dziedzinie Teatru i Sztuki na terenie całego kraju” - wskazany jako Leon Sziller.
- Rocznik Polskiej Akademii Literatury, Warszawa 1937 r. s. 256.
- Wieczór pieśni staropolskiej. „Nowości Illustrowane”. Nr 16, s. 10, 15.04.1916 r.
- Robert Stiller, Żydowskie abecadło twórców literatury polskiej czyli od A do Żet z prawa na lewo, Kraków. Vis-a-Vis, 2011 r. s. 97-99.
- Timoszewicz 1994 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Sebastian Perłowski | Czesław Jan Kaden | Roman Bratny | Jacek Brzostyński | Olga Boznańska | Marek Kondrat | Iwo Wesby | Borys Lankosz | Andrzej Mróz (pieśniarz) | Andrzej Franaszek | Marcin Koszałka | Józef Szperber | Tomasz Grochot | Tomasz Schimscheiner | Ludwika Paleta | Adam Bujak | Ludwik Szczepański | Sławomir (piosenkarz) | Mariusz Kwiecień | Leszek SzarugaOceń: Leon Schiller