Leon Schiller


Leon Schiller, który nosił pełne imię i nazwisko Leon Jerzy Wojciech Schiller de Schildenfeld, urodził się 14 marca 1887 roku w Krakowie, a zmarł 25 marca 1954 roku w Warszawie. Był to niezwykle utalentowany i wszechstronny polski reżyser, inscenizator oraz dyrektor teatru, a jego działalność w świecie sztuki jest nie do przecenienia.

Schiller poza reżyserią był także pedagogo, działaczem teatralnym, kompozytorem, a także pieśniarzem, tłumaczem, krytykiem i historykiem teatru. Jego dorobek obejmował również tworzenie scenariuszy teatralnych oraz słuchowisk radiowych. Warto również wspomnieć, że był posłem na Sejm Ustawodawczy, reprezentującym Polską Partię Robotniczą (PPR), a później Polską Zjednoczoną Partię Robotniczą (PZPR).

Wśród jego największych osiągnięć szczególnie wyróżniają się interpretacje dramatów Adama Mickiewicza, w tym znana inscenizacja „Dziadów” w Teatrze Polskim w Warszawie w 1934 roku. Warto podkreślić, że wcześniej spektakl ten był również wystawiony w Lwowie (1932), Wilnie (1933), a później zyskiwał uznanie w Sofii (1937).

Życiorys

Leon Schiller, wybitny artysta związany z polskim teatrem, pochodził z rodziny katolickiej o austriackich korzeniach. Jego przodek, Johann Mathao, poczmistrz z Loitsch, uzyskał szlachectwo z rąk cesarzowej Marii Teresy w roku 1745. Rodzina Schillera miała żydowskie pochodzenie i mieszkała w Galicji, a z biegiem czasu stała się spolonizowana. Leon był synem Leona, który prowadził agencję handlową, oraz Izydory z rodziny Pfau. Jego miłość do muzyki była dziedzictwem po matce.

Ukończył Gimnazjum św. Anny w Krakowie, gdzie miał zaszczyt uczyć się pod okiem takich mistrzów jak Jerzy Żuławski oraz Kazimierz Nitsch. Dalsza edukacja prowadziła go na Uniwersytet Jagielloński, a także do Sorbony w Paryżu, gdzie studiował filozofię i polonistykę. Pracował w warszawskich teatrach, takich jak Teatr Polski, Reduta oraz Teatr im. W. Bogusławskiego, jak również w Łodzi i Lwowie.

Debiutował jako piosenkarz w kabarecie Zielony Balonik w 1906 roku, początkowo wykonując własne kompozycje i teksty, później stawiając na pieśni ludowe. Jego talent reżyserski ujawnił się po raz pierwszy w 1917 roku, kiedy to zadebiutował w Teatrze Polskim w Warszawie. W 1928 roku, z okazji dziesiątej rocznicy niepodległości Polski, zorganizował razem z Władysławem Daszewskim oraz Aleksandrem Watem widowisko sceniczne „Polityka społeczna”, które krytykowało ówczesne warunki panujące w polskich fabrykach. Pomiędzy latami 1930 a 1932 pełnił funkcję kierownika artystycznego w Teatrze Wielkim oraz Teatrach Rozmaitości i Małym we Lwowie, rozwijając własną koncepcję teatru monumentalnego.

Podczas pracy w Lwowie, Schiller zrealizował wiele ważnych przedstawień, w tym prace wielkich romantyków, takich jak „Kordian” (1930), „Dziady” (1932) oraz „Sen srebrny Salomei” (1932). W tym okresie nadzorował niemal 29 premier dramatycznych oraz wiele wodewilów i operetek na trzech różnych scenach. Na krótko przed wybuchem II wojny światowej, Schiller kontynuował współpracę w Lwowie, reżyserując spektakle w czasie, gdy dyrektorem był Wilam Horzyca.

Od 1933 roku był kierownikiem wydziału reżyserskiego Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej (PIST). Niestety, w czasie okupacji niemieckiej, zajmował stanowisko kierownika literackiego w barze „Żak” znajdującym się przy ul. Marszałkowskiej 141. Został jednak aresztowany i osadzony w Pawiaku, a następnie w obozie Auschwitz-Birkenau, jako ofiara represji po zastrzeleniu w marcu 1941 roku Igo Syma. W maju tego samego roku jego siostra, Anna Jackowska, wykupiła go za 12 tysięcy złotych pochodzących ze sprzedaży biżuterii. W czasie powstania warszawskiego zaangażował się w działania konspiracyjne, formując grupę aktorską przy Armii Krajowej. Po zakończeniu powstania, Schiller trafił do Oflagu VII A w Murnau.

Po wojnie, w latach 1946-1949, pełnił funkcję rektora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Łodzi (PWST). Był również redaktorem naczelnym pisma „Teatr” w latach 1947–1949 oraz twórcą pisma „Pamiętnik Teatralny” z 1952 roku, a także aktywnym uczestnikiem prac Komitetu Słowiańskiego w Polsce. W listopadzie 1949 roku, stał się członkiem Ogólnokrajowego Komitetu Obchodu 70-lecia urodzin Józefa Stalina.

Leon Schiller zmarł 29 marca 1954 roku. Został pochowany z honorami w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie (kwatera A24-tuje-12). Przed jego pogrzebem trumna została wystawiona na widok publiczny w foyer Teatru Polskiego w Warszawie. W ostatniej ceremonii uczestniczyli liczni przedstawiciele władz, w tym premier Józef Cyrankiewicz, sekretarz KC PZPR Edward Ochab oraz wicepremier Jakub Berman. Uroczystości były wzruszające, a zastępca przewodniczącego Rady Państwa, Wacław Barcikowski, uznał Zmarłego jako zasłużonego artystę, dekorując jego trumnę Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Na jego pogrzebie wygłoszono wzruszające przemówienia pożegnalne przez osobistości ze świata kultury, w tym Władysława Daszewskiego, Antoniego Słonimskiego oraz Jerzego Leszczyńskiego.

Nagrobek, dzieło artysty Andrzeja Dłużniewskiego, został zaprojektowany w formie gładkiej płyty, na której znajduje się półkolisty blok, symbolizujący teatr i jego proscenium.

Twórczość

Leon Schiller był wybitnym twórcą, którego dorobek artystyczny obejmuje liczne eseje oraz artykuły, które zostały zgromadzone w dwóch istotnych tomach.

Wśród jego publikacji można wyróżnić:

  • Teatr ogromny (1961),
  • U progu nowego teatru (1978).

Oprócz tekstów krytycznych, na jego twórczość składają się również scenariusze widowisk. Warto wymienić następujące dzieła:

  • Pastorałka (1931),
  • Kram z piosenkami (1977),
  • Gody weselne (1945).

W głównych kierunkach jego twórczości wyróżniają się spektakle monumentalne, w tym:

  • Nie-Boska komedia (1926),
  • Samuel Zborowski (1927),
  • Kordian (1930),
  • Dziady (1934).

W jego dorobku znajdują się również przedstawienia w nurcie Zeittheater, które odnosiły się do aktualnych problemów społecznych, takie jak:

  • Opera za trzy grosze (1929),
  • Krzyczcie Chiny (1932),
  • Kapitan z Koepenick (1932).

Dodatkowo, Schiller był również autorem widowisk muzycznych, między innymi:

  • Dawne czasy w piosence, poezji i zwyczajach (1924),
  • Bandurka (1925),
  • Kulig (1929).

Ordery i odznaczenia

Leon Schiller, znakomity twórca i reżyser, został odznaczony wieloma prestiżowymi nagrodami, które potwierdzają jego znaczący wkład w kulturę i sztukę polską.

  • Order Sztandaru Pracy I klasy, przyznany 22 lipca 1949,
  • Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, przyznany pośmiertnie 26 marca 1954,
  • Złoty Krzyż Zasługi, otrzymany dwukrotnie: po raz pierwszy 15 czerwca 1946, a następnie 13 listopada 1953,
  • Złoty Wawrzyn Akademicki, przyznany 5 listopada 1935.

Nagrody

Leon Schiller, wybitny twórca teatralny, zdobył wiele prestiżowych nagród, które świadczą o jego ogromnych osiągnięciach w dziedzinie sztuki. Jego praca została doceniona zarówno przez krytyków jak i instytucje kulturalne.

  • I Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za reżyserię i inscenizację „Burzy” na Festiwalu Szekspirowskim w 1947 roku,
  • Nagroda Miasta Łodzi przyznana w 1948 roku,
  • nagroda za reżyserię sztuki „Na dnie” autorstwa Maksyma Gorkiego na Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach w 1949 roku,
  • Państwowa Nagroda Artystyczna II stopnia, przyznana zespołowo w dziale teatru za inscenizację oraz reżyserię opery „Halka” Stanisława Moniuszki w Państwowej Operze w Poznaniu w 1950 roku.

Upamiętnienie

Leon Schiller, wybitny reżyser i twórca teatralny, jest upamiętniony w różnych miejscach w Polsce, gdzie jego wkład w kulturę teatralną spotyka się z uznaniem. Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych pomników poświęconych jego pamięci.

  • Pomnik w Łodzi, usytuowany w pasażu Schillera, którego odsłonięcie miało miejsce w 1982 roku, stanowi ważny element kulturowy tego miasta.
  • W Warszawie znajduje się pomnik Schillera przy ul. Karasia, na rogu z ul. Oboźną. Został on odsłonięty w 1988 roku, a jego lokalizacja przy Teatrze Polskim podkreśla znaczenie, jakie miał Schiller w polskim teatrze.

Przypisy

  1. Przyznanie Państwowych Nagród Naukowych i Artystycznych. „Nowa Kultura”. Rok. I, Nr 19, s. 1, 06.08.1950 r. Warszawa: Związek Literatów Polskich. [dostęp 15.08.2024 r.]
  2. Anna Chojnacka, Leon Schiller w Polsce Ludowej. 1946-1954, IS PAN. Warszawa 2015 r.
  3. Nagrody Miasta Łodzi [online], BIP ŁÓDŹ [dostęp 04.10.2021 r.]
  4. Marci Shore: Kawior i popiół. Świat Książki, Warszawa 2012 r. s. 101-102.
  5. O szkole. nowodworek.krakow.pl. [dostęp 26.11.2015 r.]
  6. Leon Jerzy Schiller de Schildenfeld. Powstańcze biogramy.
  7. Biografia Leona Schillera w culture.pl
  8. Stefan Majchrowski: Za drutami Murnau. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1970 r. s. 108-109.
  9. Władysław Bartoszewski, Bogdan Brzeziński, Leszek Moczulski: Kronika wydarzeń w Warszawie 1939–1949. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970 r. s. 43.
  10. Irena Grzesiuk-Olszewska: Warszawska rzeźba pomnikowa. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2003 r. s. 166.
  11. Wacław Wiernicki: Wspomnienia o warszawskich knajpach. Prószyński i S-ka, 1994 r. s. 90.
  12. Juliusz Jerzy Malczewski (red.): Cmentarz Komunalny Powązki dawny Wojskowy w Warszawie. Warszawa: Wydawnictwo Sport i Turystyka, 1989 r. s. 36.
  13. Życie Warszawy, nr 306 (1808), 06.11.1949 r. str. 1.
  14. Ostatnia droga Leona Schillera, [w:] „Trybuna Robotnicza”, nr 75 (3181), 30.03.1954 r. s. 1–2.
  15. Juliusz Jerzy Malczewski: Cmentarz komunalny (dawny Wojskowy) na Powązkach. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1975 r. s. 55.
  16. M.P. z 1954 r. nr 39, poz. 525 „za wybitne zasługi w dziedzinie sztuki teatralnej”.
  17. M.P. z 1953 r. nr 106, poz. 1422 „w związku z 40-leciem pracy Państwowego Teatru Polskiego w Warszawie”.
  18. M.P. z 1950 r. nr 6, poz. 58 „za zasługi położone dla Narodu i Państwa w dziedzinie kultury i sztuki”.
  19. M.P. z 1946 r. nr 114, poz. 212 „za wybitne zasługi w dziedzinie Teatru i Sztuki na terenie całego kraju” - wskazany jako Leon Sziller.
  20. Rocznik Polskiej Akademii Literatury, Warszawa 1937 r. s. 256.
  21. Wieczór pieśni staropolskiej. „Nowości Illustrowane”. Nr 16, s. 10, 15.04.1916 r.
  22. Robert Stiller, Żydowskie abecadło twórców literatury polskiej czyli od A do Żet z prawa na lewo, Kraków. Vis-a-Vis, 2011 r. s. 97-99.
  23. Timoszewicz 1994 r.

Oceń: Leon Schiller

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:12