Andrzej Dominik Lipiewicz to postać o bogatej historii i znaczeniu w polskiej kulturze. Urodził się około 1724 roku w Krakowie, gdzie rozpoczął swoją życiową drogę, która zaprowadziła go do wielu ważnych ról społecznych i nauczycielskich.
W ciągu swojego życia pełnił różnorodne funkcje, które kształtowały ówczesne życie intelektualne i duchowe. Był polskim księdzem oraz nauczycielem, a także rektorem Akademii Krakowskiej, instytucji, która w tamtym czasie miała ogromne znaczenie dla rozwoju nauki i edukacji w Polsce.
Jako cenzor książek drukowanych w diecezji krakowskiej w 1767 roku, Lipiewicz miał znaczący wpływ na treści publikowane w ówczesnych czasopismach i książkach, nadzorując jakość i zgodność z normami społecznymi oraz religijnymi. W latach 1777-1778 pełnił również obowiązki sędziego prosynodalnego, a od 1776 do 1778 roku był egzaminatorem prosynodalnym, co podkreśla jego zaufanie w społeczności kościelnej.
Jego wiedza i umiejętności zostały docenione przez nadanie mu tytułu doktora filozofii i obojga praw, co świadczy o jego intelektualnym dorobku oraz znaczeniu w dziedzinie myśli prawnej i filozoficznej.
Życiorys
Andrzej Dominik Lipiewicz był synem mieszczanina Józefa Lipiewicza. W latach 1739–1740 był studentem na Akademii Krakowskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra sztuk wyzwolonych. Po ukończeniu studiów, w latach 1741–1743, rozpoczął nauczanie w rodzinnym mieście, w Szkołach Nowodworskich.
W ciągu kolejnych lat, aż do 1746 roku, pełnił funkcję profesora poetyki i matematyki w Akademii Poznańskiej (Lubranscianum). W tym okresie uzyskał również tytuł doktora sztuk wyzwolonych oraz filozofii, a dodatkowo był geometrą przysięgłym oraz prefektem poznańskiej Drukarni Akademickiej. W latach 1746–1748 uczył matematyki oraz retoryki w Krakowie, a w 1755 roku pracował na Wydziale Prawa Akademii Krakowskiej.
Był postulatorem oraz promotorem kanonizacji Jana Kantego i mieszkał w Rzymie do około 1760 roku. W 1762 roku uzyskał tytuł doktora obojga praw. W okresie od listopada 1763 do grudnia 1764 pełnił rolę rektora Akademii Poznańskiej oraz cenzora ksiąg na diecezję poznańską. Jako przedstawiciel Akademii Krakowskiej, Poznańskiej oraz Zamojskiej, w 1764 roku złożył pismo krytyczne wobec niektórych poglądów J. Bielskiego.
Po powrocie do Krakowa pod koniec 1764 roku, w 1765 roku został dziekanem, a następnie podkanclerzym Wydziału Prawa. W diecezji krakowskiej pełnił także funkcje egzaminatora synodalnego, asesora oraz cenzora ksiąg. W 1766 roku został delegatem na sejm, reprezentując Akademię Krakowską. W 1768 roku zasiadł w Komisji odpowiedzialnej za reformę Szkół Nowodworskich, a rok później uczestniczył w opracowaniu projektu statutu organizacyjnego kolonii akademickich.
W 1773 roku, przedstawił królowi oraz Komisji Edukacji Narodowej projekt, na podstawie którego Akademia miała nawiązać współpracę z nowymi władzami edukacyjnymi, szczególnie w zakresie kształcenia nauczycieli. Andrzej Dominik Lipiewicz był rektorem Akademii Krakowskiej w latach 1775–1777, a później pełnił funkcję prefekta Szkół Nowodworskich, chociaż nie odniósł w tej roli pełnego sukcesu.
W latach 1762–1772 był proboszczem w kościele w Luborzycy, a we wrześniu 1777 roku otrzymał kanonię katedralną w Krakowie. Jego dorobek twórczy obejmuje panegiryki, prace prawnicze i matematyczne, polemiki, mowy sejmowe, kazania oraz kalendarze.
Wybrane prace
Andrzej Dominik Lipiewicz, w swoim dorobku naukowym, pozostawił szereg ważnych prac, które stanowią cenne źródło wiedzy w różnych dziedzinach. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:
- Accrescens In Plenilunio Ætatis, Virtutum, & Meritorum, Łukomsciana Luna: dum […] D. Nicolaus Antonius Łukomski Abbas Landensis […], secundas Sacerdotii Primitias Deo Omnipotenti offerret In vim tantæ felicitatis et applausus, 1747,
- Compendium Albo Krotkie Zebranie Chronologii Miasta Krakowa, J. K. Mci Stołecznego, z opisaniem nie ktorych Godności, Praw y Prerogatyw, 1749,
- Dissertatio ex processu juris de judice delegato,
- Dissertatio ex processu juris de rescriptis,
- Jason in Colchide Aurei Velleris alias in Fastigio Supremae Majoris Poloniae Praefecturae […].
Przypisy
- Por. F. Wolański, Czy cierpienie wzruszało katolika? Przeżycie emocjonalne jako cel narracji kaznodziejskiej w bernardyńskich przepowiadaniach epoki saskiej, "Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym", 25, 2013, 2, s. 73, 74.
- Kozik 2011, s. 43.
- Piotr Starzyk, Dworzanie i współpracownicy biskupa Kajetana Ignacego Sołtyka w latach 1759–1788, w: Studia Muzealno-Historyczne 3, 2011, s. 135.
- M. Kamila, Pierwsza w Koronie: "szkoły nowodoworskie" w latach 1777-1795: w 400-lecie powołania do życia pierwszej kolonii akademickiej w Krakowie, "Rozprawy z Dziejów Oświaty", 1988, 31, s. 38, 39, 45.
- J. Wiesiołowski, Krakowscy profesorowie Akademii Lubrańskiego. Materiały, "Kronika Miasta Poznania", 1999, nr 2, s. 323.
- M. Kanior, Zasługi biskupa Andrzeja Stanisława Kostki Załuskiego dla Akademii Krakowskiej (1746-1758), "Folia Historica Cracoviensia", 2000, 7, s. 178.
- a b Biogram w Internetowym Polskim Słowniku Biograficznym
- a b c d e f g h i Gąsiorowski i Topolski (red.) 1981, s. 425.
- J. Łukaszewicz, Obraz historyczno-statystyczny miasta Poznania w dawniejszych czasach, t. 2, Poznań 1838, s. 42.
- Cyt. za: books.google.pl [dostęp: 28.06.2017 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Duchowieństwo i religia":
Witold Benedyktowicz | Helena Kmieć | Błogosławiona Salomea | Marek Leśniak (duchowny) | Tadeusz Grzesło | Jerzy Chmiel | Józef Rozwadowski | Jan Albin z Krakowa | Jan Słomka (duchowny) | Izajasz Boner | Franciszek Macharski | Adam Sroka | Andrzej Alojzy Ankwicz | Tadeusz Isakowicz-Zaleski | Kazimierz Suder | Stanisław Hozjusz | Stanisław Targosz (duchowny) | Erazm Ciołek (biskup płocki) | Irena Popiel | Piotr LubartOceń: Andrzej Dominik Lipiewicz