Wojciech Widłak, urodzony 8 sierpnia 1971 roku w Krakowie, jest znanym polskim kompozytorem oraz pedagogiem muzycznym. Jego edukacja obejmowała naukę pod okiem Marka Stachowskiego, Hansa Abrahamsena oraz Jana Jargonia, co znacząco wpłynęło na jego rozwój artystyczny. Obecnie, Widłak jest profesorem tytularnym oraz doktorem habilitowanym sztuk muzycznych, a także z wykształcenia organistą.
Od 2020 roku pełni rolę rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie kieruje kierunkiem edukacyjnym instytucji przez kadencję trwającą do 2024 roku. Jego rodzinne korzenie są równie interesujące; jest synem Stanisława Widłaka, językoznawcy i profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dodatkowo, Wojciech Widłak jest krewnym wybitnej kompozytorki i dyrygentki Ireny Pfeiffer, co tylko podkreśla jego artystyczne dziedzictwo.
Życiorys
W 1986 roku Wojciech Widłak uzyskał dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Stanisława Wiechowicza w Krakowie, gdzie uczył się pod okiem Marii Petronik w klasie fortepianu. Następnie kontynuował edukację w Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie, kształcąc się w zakresie gry na organach pod kierunkiem Jacka Kuliga, a jego nauka trwała do 1990 roku. W latach 1990-1995 studiował organy w Akademii Muzycznej w Krakowie pod nauczaniem Jana Jargonia, a jednocześnie, w latach 1990-1996, uczęszczał na zajęcia z kompozycji prowadzone przez Marka Stachowskiego.
W 1999 roku, w ramach stypendium Rządu Duńskiego, odbył studia uzupełniające u Hansa Abrahamsena w Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. Jego rozwój artystyczny obejmował także doskonalenie warsztatu kompozytorskiego pod okiem uznanych autorytetów, takich jak Franco Donatoni, Per Nørgård, Goce Kolarovski, oraz Robert Saxton.
Wojciech Widłak zadebiutował jako kompozytor w 1986 roku, prezentując swój utwór „Wizje” na fortepian podczas uroczystego koncertu w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia. Jego pierwsze symfoniczne dzieła usłyszeć można było w 1997 roku w Filharmonii Krakowskiej, gdzie zaprezentowano „Concerto laudativo” na organy, chór chłopięcy oraz orkiestrę.
Już w trakcie swoich studiów zdobywał liczne nagrody na konkursach kompozytorskich. W 1992 roku został pierwszym laureatem Konkursu Młodych Kompozytorów im. Adama Didura w Sanoku. W jego dorobku znajduje się także rekomendacja 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 2006 roku za utwór „Wziemięwzięcie” na orkiestrę i organy. Dodatkowo, jest laureatem wielu innych konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Filharmonii Krakowskiej w 1996 roku, gdzie wyróżniono go za „Concerto laudativo”, oraz II Konkursu Młodych Kompozytorów Musica Sacra, gdzie w 1996 roku otrzymał II nagrodę za „Psalmus CL” i wyróżnienie za „Pieśń wigilijną”. W 1998 roku zajął ex aequo pierwsze miejsce w 40. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie za „Sonatę minore per organo”.
Wojciech Widłak jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, przypisanym do oddziału w Krakowie. Ponadto, pełnił funkcję jurora w około 20 konkursach kompozytorskich, zarówno w Polsce, jak i we Włoszech. Głównym wydawcą jego utworów jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Działalność akademicka
Wojciech Widłak, jako utalentowany wykładowca, prowadzi zajęcia w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie od 1995 roku. Rozpoczął swoją karierę akademicką na stanowisku asystenta w Katedrze Organów, a wkrótce przeszedł do Katedry Kompozycji. W ciągu kolejnych lat awansował na pozycje nobliwego profesora tytularnego. W 1999 roku uzyskał kwalifikacje I stopnia, co jest odpowiednikiem doktoratu w dziedzinach artystycznych, a w 2004 roku obronił doktorat habilitacyjny. Wreszcie, w 2012 roku przyznano mu tytuł profesora.
Widłak kształci młodych kompozytorów, których studenci przybywają z różnych zakątków globu. Jego uczniowie to uznani artyści, tacy jak Nadim Husni, Paweł Malinowski oraz Michal Pal’ko. Jest również promotorem doktoratów w obszarze sztuk muzycznych, w tym dla takich kompozytorów jak Henryk J. Botor czy Jarosław Płonka.
Prof. Widłak ma na swoim koncie licznych gości wykładowców, prowadził zajęcia w instytucjach edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych, Izraelu, Turcji, Włoszech oraz w innych krajach europejskich, takich jak Litwa, Słowacja i Węgry. Należy do czołowych akademików, a jego wpływ na edukację muzyczną jest nie do przecenienia.
W latach 2005-2020 pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji, a od 2024 roku powrócił na to stanowisko. W międzyczasie, w latach 2012-2020, był dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Obecnie, od 2020 roku, działa jako rektor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, a jego kadencja przyniosła uczelni status patrona w osobie Krzysztofa Pendereckiego, który został nadany 1 stycznia 2021 roku.
W przeszłości, od 1998 do 2003 roku, był pierwszym kierownikiem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej przy Instytucie Teologicznym im. św. Jana Kantego w Bielsku-Białej. Oprócz działalności dydaktycznej, Widłak angażował się również w publicystykę, współpracując z takimi wydawnictwami jak „Ruch Muzyczny” oraz prasą lokalną.
Twórczość muzyczna
Wojciech Widłak jest uznawanym kompozytorem, którego twórczość obejmuje wiele utworów, które zyskały popularność w co najmniej 16 krajach europejskich, takich jak Polska, Białoruś, Czechy, Dania, Federacja Rosyjska, Francja, Holandia, Luksemburg, Macedonia, Niemcy, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania oraz Włochy, a także poza Europą, w takich krajach jak Argentyna, Azerbejdżan, Gruzja, Japonia, Korea Południowa, Turcja, USA, Meksyk. Utwory kompozytora zostały nagrane na wielu płytach, które wydano zarówno w Polsce, na przykład przez DUX, Acte Préalable oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, jak i we Włoszech (Taukay Edizioni Musicali). Utwory Widłaka zostały również opublikowane w formie drukowanej przez renomowane wydawnictwa, takie jak Polskie Wydawnictwo Muzyczne czy Edition Reson Anches. Wiele z jego kompozycji zostało zamówionych przez prestiżowe instytucje oraz artystów, takich jak Fundacja Przyjaciół 'Warszawskiej Jesieni’, Ernst von Siemens Musikstiftung, Instytut Muzyki i Tańca oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, w tym Muzeum Narodowe w Krakowie.
Kompozycje instrumentalne
Orkiestrowe
- 2006, PostScriptum na orkiestrę symfoniczną,
- 2007, Shortly on Line – poszerzona wersja na orkiestrę kameralną,
- 2010, Festivalente na orkiestrę symfoniczną,
- 2020, Conductus II na orkiestrę smyczkową,
- 2021, Symfonia jednego dnia – in memoriam K.K. Baczyński.
Na instrumenty solo z orkiestrą
- 2004, Wziemięwzięcie (Earthsumption) na orkiestrę symfoniczną i organy, dedykowane pamięci Ofiar zamachów na World Trade Center 11.09.2001,
- 2016, Figury w kolorze tła – rapsodia na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (dla Kai Danczowskiej),
- 2024, Koncert na wiolonczelę i orkiestrę, pamięci ks. Jerzego Popiełuszki.
Kameralne
- 1992, Toccata i fuga na dwa fortepiany,
- 1994, Trzy szkice na 4 instrumenty (2 wersje),
- 1995-1997, Concerto for 9 na flet, klarnet, fagot, trąbkę, fortepian, harfę, skrzypce, altówkę i wiolonczelę,
- 1996, Dwa obrazki bez wystawy na wiolonczelę, perkusję i fortepian,
- 1999, Mirabesque na 9 instrumentów stroikowych,
- 1999, Trio minore na skrzypce, wiolonczelę i fortepian oraz jego różne wersje,
- 1999, Little Music from Three Places na trąbkę, fagot i harfę,
- 2001, Shortly on Line na flet (piccolo), klarnet (klarnet basowy), fortepian, skrzypce i kontrabas,
- 2001, Canzona da augurare na klarnet, fortepian i akordeon,
- 2004, Salve Regina, alegoria na obój, klarnet i fagot,
- 2008, Fanfara na 2 waltornie,
- 2012, …Fa caldo… na organy i 2 akordeony,
- 2013, Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian,
- 2015, Añoranza. Fase inicial dla 15 instrumentalistów,
- 2017, Widnokręgi na 2 flety i fortepian,
- 2018, Conductus na kwartet smyczkowy.
Solowe
- 1992, Toccata na organy,
- 1996, Exclamatio dla 1 perkusisty,
- 1998, Sonata minore na organy,
- 1999, Pozdrowienia z Krakowa (część I Little Music from Three Places) na trąbkę solo, II wersja na puzon solo,
- 2000, Reflected Art Gallery. Room No. 6b dla jednego pianisty,
- 2002, Psalm na marimbę – cz. IV Psalmów dla dzieci małych i dużych,
- 2003, Chromatic Fantasy (The Son is Scrumptious) na klawesyn,
- 2005, Interludium na harfę (cz. V Stabat Mater),
- 2009, Po jesieni na altówkę solo, wersje na skrzypce solo, 2010,
- 2013, Szemkel (Anioł nr 7) na cymbały koncertowe,
- 2019, Strzępy pamięci na fortepian.
Kompozycje wokalno-intrumentalne, sceniczne
- 1992, Kamienie ciszy na mezzosopran i orkiestrę smyczkową,
- 1995, SottoVoce (pierwotny tytuł: Voci) – 5 pieśni na mezzosopran (sopran) i kwartet smyczkowy / orkiestrę smyczkową, sł.: Lionel Grifo,
- 1996, Concerto laudativo na organy solo, chór chłopięcy i orkiestrę symfoniczną,
- 1998, Mała msza uroczysta (Msza Bogucka) na sopran, chór mieszany i organy, z możliwym udziałem ludu,
- 2002, Psalmy dla dzieci małych i dużych na chór chłopięcy, perkusję i organy, sł.: Leszek Aleksander Moczulski,
- 2004, Felix Randal – Short Elegy na 8-głosowy chór mieszany i 2 perkusje,
- 2005, Stabat Mater na głos żeński, chór mieszany, harfę i organy,
- 2006, Daniel – dramat muzyczny w 1 akcie na głosy męskie, chór męski, balet lub tancerzy i orkiestrę, libretto: Stanisław Wyspiański,
- 2011, Idillio – 3 pieśni na sopran i fortepian, sł.: Pierluigi Cappello.
Kompozycje wokalne
- 1996, Psalmus 150 na chór mieszany,
- 1993/96, Pieśń wigilijna („Czemu płaczesz, Jezu”) na chór mieszany, sł.: Kancjonał Puławski,
- 2000, Modlitwa do Matki Bożej w Guadalupe na chór mieszany, sł.: Papież Jan Paweł II,
- 2003, Psalmi latini na chór męski / wersja na chór mieszany 2005,
- 2010, Kyrie na 8-głosowy chór mieszany,
- 2012/2019, Misericordias Domini na 6-głosowy chór mieszany a cappella,
- 2012, Pieśń do Boga Miłosiernego na 5-głosowy chór mieszany a cappella, z tekstem własnym.
W dorobku Wojciecha Widłaka znajdują się również utwory dla dzieci i młodzieży, a także muzyka użytkowa, w tym opracowania liturgiczne oraz wiele innych oryginalnych kompozycji.
Przypisy
- MUSICA SACRA NOVA – Composer's Competition [online], musicasacranova.com [dostęp 26.04.2024 r.]
- PWM -Kompozytorzy I Autorzy, Wojciech Widłak, Biogram [online], com.pl [dostęp 26.04.2024 r.]
- Konkurs kompozytorski – Festiwal im. Adama Didura [online], Sanocki Dom Kultury [dostęp 10.08.2021 r.]
- JMC-, Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów [online], muzykapolska.muzykapolska.org.pl [dostęp 10.08.2021 r.]
- prof. dr hab. Wojciech Widłak [online], Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie [dostęp 07.10.2021 r.]
- Forum Akademickie Prof. Wojciech Widłak nowym rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie – Forum Akademickie [online] [dostęp 07.10.2021 r.]
- Na orkiestrę i organy. Konkurs Filharmonii Krakowskiej rozstrzygnięty. (OLA), Dziennik Polski, 16.09.1996 r.
- Ruch Muzyczny, październik 1996.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Stanisław Kirkor (1898–1983) | Maria Bobrownicka | Tomasz Rachwał | Jerzy Stańda | Antoni Dudek | Łukasz Turski | January Weiner | Konrad Szaciłowski | Simona Kossak | Janina Bieniarzówna | Anna Trzcieniecka-Green | Bogusław Rybski | Marek Siemek | Zygmunt Szweykowski (muzykolog) | Ludwik Stomma | Adela Korczyńska | Paweł Kościelniak | Feliks Kopera | Ludwik Stolarzewicz | Janina Romańska-WernerOceń: Wojciech Widłak (kompozytor)