Kazimierz Ziembiński (1887–1963)


Kazimierz Ziembiński to postać zasługująca na szczególne uznanie w historii polskiego lotnictwa i wojska. Urodził się 2 grudnia 1887 roku w Krakowie i przez całe swoje życie związany był z militarną służbą, gdzie odgrywał niezwykle ważną rolę.

Jako major inżynier pilot Wojska Polskiego, zyskał szacunek zarówno za swoje umiejętności lotnicze, jak i za wkład w rozwój technologii lotniczej. Zmarł 17 stycznia 1963 roku w Buenos Aires, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w historii lotnictwa.

Za swoje zasługi został odznaczony Orderem Virtuti Militari, co jest najwyższym odznaczeniem wojskowym w Polsce. Jego życie i osiągnięcia stanowią wyjątkowy przykład poświęcenia i oddania dla kraju.

Życiorys

Kazimierz Ziembiński był synem Stanisława i Augusty, z domu Gaździckiej. W roku 1914 ochotniczo wstąpił do armii carskiej, gdzie rozpoczął swoją przygodę z lotnictwem. Szkolenie przeszło w kilku szkołach lotniczych, m.in. w Petersburgu, Moskwie i Sewastopolu. Po ukończeniu kursów, przydzielono go do 1. awiacyjnej roty, a w styczniu 1918 roku wstąpił do I Korpusu Polskiego w Rosji. Otrzymał dany do I polskiego oddziału awizacyjnego tego Korpusu.

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, Ziembiński wstąpił do lotnictwa Wojska Polskiego, a w grudniu 1918 roku został przydzielony do II bojowej eskadry lotniczej. Już w marcu 1919 roku przetransferowano go do 3. wielkopolskiej eskadry lotniczej, gdzie uczestniczył w walkach na froncie litewsko-białoruskim, wyróżniając się podczas działań bojowych w pobliżu twierdzy w Bobrujsku. Jego loty rozpoznawcze miały kluczowe znaczenie dla zdobycia twierdzy 29 sierpnia tamtego roku.

W lutym 1920 roku Kazimierz objął funkcję kierownika oddziału „aerofoto” oraz oficera taktycznego eskadry, jednocześnie kontynuując loty bojowe. 14 kwietnia stoczył znaczącą walkę powietrzną z asem radzieckiego lotnictwa, Aleksiejem Szyrinkinem, w załodze z Michałem Dzierzgowskim. Sukces podczas starcia zmusił radziecki myśliwiec do odwrotu. Dwa dni później, 18 kwietnia, brał udział w ataku na nieprzyjacielski pociąg pancerny na stacji Krupki, gdzie zespół uszkodził pociąg.

W sierpniu 1920 roku został przeniesiony do 13. eskadry myśliwskiej, wykonując tam również loty bojowe. W listopadzie jego jednostka została przeniesiona do Bydgoszczy. W kwietniu i maju 1923 roku przeszedł kurs pilotażu w Wyższej Szkole Lotniczej w Grudziądzu, a tuż po tym otrzymał przydział do 3. pułku Lotniczego. W sierpniu 1923 wyróżniono go awansem na dowódcę 111. eskadry myśliwskiej. Już 12 kwietnia 1927 roku mianowano go majorem, z datą starszeństwa na 1 stycznia 1927 roku oraz 1. lokatą w korpusie oficerów lotnictwa.

W listopadzie 1927 roku, Kazimierz Ziembiński przeszedł z Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Spraw Wojskowych do Komisji Nadzoru Technicznego Lotnictwa w Warszawie. W kwietniu 1929 roku przeniesiono go do Wojskowego Zakładu Zaopatrzenia Aeronautyki na stanowisko kierownika wydziału lotnisk, jednak w lipcu tego samego roku, zwolniono go z tego stanowiska. Wkrótce następnie, w sierpniu 1929 roku, placówkę przeniesiono do Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie, gdzie pełnił funkcję kwatermistrza. Już na początku 1930 roku, 7 stycznia, rozpoczął trzymiesięczny kurs oficerów sztabowych lotnictwa przy Wyższej Szkole Wojennej w Warszawie. Do końca października 1930 roku, Kazimierz przeszedł na stan spoczynku.

W drugiej połowie 1936 roku udał się do Hiszpanii, gdzie brał udział w pośredniczeniu w sprzedaży polskiej broni wojskom generała Francisco Franco. Publikowane uzasadnienie wyjazdu dotyczyło technicznej obsługi zakupionych maszyn PWS-10, jednak nieoficjalnie miał on pozyskiwać sprzęt lotniczy od produkcji ZSRS. Niestety, ta misja zakończyła się niepowodzeniem, ponieważ zdobyty sprzęt został przekazany reprezentantom Niemiec i Włoch.

Po zakończeniu kampanii wrześniowej, Kazimierz Ziembiński przedostał się do Wielkiej Brytanii, gdzie wstąpił do RAF, otrzymując numer służbowy P-1077 i służąc w 300. dywizjonie bombowym. Po wojnie, nie powrócił do Polski, lecz pozostał na emigracji. Zmarł 17 stycznia 1963 roku w Buenos Aires, gdzie został pochowany; jego symboliczny grób zlokalizowany jest również na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 26, rząd 1, miejsce 17, 18).

Ordery i odznaczenia

Kazimierz Ziembiński, znany z bogatej kariery wojskowej, został uhonorowany licznymi odznaczeniami za odwagę i poświęcenie.

  • krzyż srebrny Orderu Virtuti Militari nr 3237,
  • krzyż Walecznych, przyznany dwukrotnie,
  • medal Lotniczy, przyznawany czterokrotnie,
  • Polowa Odznaka Pilota nr 27 60, przyznana 11 listopada 1928 roku, „za loty bojowe nad nieprzyjacielem w czasie wojny 1918-1920”.

Przypisy

  1. a b c Ziembiński Kazimierz mjr pil. inż.. bequickorbedead.com. [dostęp 02.01.2020 r.]
  2. Polski wywiad nad Ebro. salon24.pl. [dostęp 02.01.2020 r.]
  3. a b Ziembiński Kazimierz. listakrzystka.pl. [dostęp 02.01.2020 r.]
  4. a b Kazimierz Ziembiński. niebieskaeskadra.pl. [dostęp 02.01.2020 r.]
  5. Rocznik Oficerski 1928, s. 1087.
  6. a b Rocznik Oficerski 1928, s. 541.
  7. Kolekcja VM, s. 1.
  8. Kolekcja VM, s. 3.
  9. a b c Kolekcja VM, s. 4.
  10. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 13 z 20.04.1927 r., s. 120.
  11. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 25 z 31.10.1927 r., s. 315.
  12. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 9 z 27.04.1929 r., s. 128.
  13. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 11 z 06.07.1929 r., s. 185.
  14. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 15 z 23.08.1929 r., s. 300.
  15. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 1 z 21.01.1930 r., s. 13.
  16. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 14 z 20.09.1930 r., s. 310.
  17. Dz. Pers. MSWojsk., Nr 15 z 11.11.1928 r., s. 436.
  18. Tarkowski 1991, s. 31.
  19. Tarkowski 1991, s. 64.
  20. Kronika lotnicza. Walka powietrzna na bolszewickim froncie. „Polska Flota Napowietrzna”, 7, s. 182–184, 07.1920 r.
  21. a b Krzystek 2014, s. 641.

Oceń: Kazimierz Ziembiński (1887–1963)

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:17