Feliks Jan Nepomucen Szynalewski, ur. 11 maja 1825 w Krakowie, to nie tylko nazwisko wybitnego polskiego artysty, ale także legenda krakowskiego środowiska artystycznego. Zmarł 12 marca 1892 roku w tym samym mieście, pozostawiając po sobie ślad w postaci fascynujących dzieł sztuki i wartościowej spuścizny edukacyjnej.
Był on cenionym profesorem rysunku w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, która do dziś kształci młodych artystów, a także pasjonatem sztuki, który jako kolekcjoner gromadził dzieła mające duże znaczenie w historii sztuki.
Jego twórczość i działalność dydaktyczna przyczyniły się do rozwoju artystycznego Krakowa i kształtowania wielu pokoleń artystów, którzy pod jego skrzydłami poznawali tajniki malarstwa.
O szczegółach dotyczących Krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych można przeczytać więcej, poznając jej bogatą historię oraz wpływ, jaki wywarła na kulturę polską.
Życiorys
Feliks Szynalewski, artysta i pedagog, swoje edukacyjne kroki stawiał w latach 1841–1851 w Szkole Rysunku i Malarstwa. Początkowo uczył się pod okiem Jana Nepomucena Głowackiego oraz Jana Nepomucena Bizańskiego, a od 1843 roku był uczniem Wojciecha Kornelego Stattlera w Krakowie. W 1844 roku przeniósł się do Warszawy, gdzie kontynuował naukę na wydziale sztuk pięknych na uniwersytecie, a równocześnie pracował w zakładzie litograficznym F. Szustra. Po ukończeniu studiów w 1845 roku, wrócił do Krakowa i, dzięki przyznaniu dwuletniego stypendium, miał możliwość podróży do Wiednia oraz zwiedzenia Monachium i Drezna.
W 1857 roku artysta powrócił na stałe do Krakowa, obejmując posadę nauczyciela w Szkole Sztuk Pięknych. W tej roli miał istotny wpływ na rozwój wielu znakomitych malarzy, w tym Jana Matejkę, Aleksandra Kotsisa, a także Jacka Malczewskiego i Ludwika Stasiaka. Dalsze talenty, takie jak Stanisław Lentz, Kazimierz Pochwalski, Józef Rapacki, Samuel Hirszenberg, oraz Zefiryn Ćwikliński również mieli zaszczyt być jego uczniami.
W 1879 roku Feliks Szynalewski pełnił funkcję dyrektora Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, co dodatkowo podkreśla jego znaczenie w kręgu artystycznym miasta. Mimo że był głęboko zaangażowany w pracę pedagogiczną, nie pozostawił po sobie wielu dzieł. Jego prace oscylowały wokół tematyki religijnej, historie oraz portrety, w tym prace przedstawiające Agenora Gołuchowskiego, Józefa Muczkowskiego czy hrabiego Tadeusza Morsztyna. Oprócz tego, Szynalewski dokumentował detale zabytków Krakowa.
Niektóre z jego dzieł, takie jak obrazy ołtarzowe, znajdują się w Kolegiacie pod wezwaniem Bożego Ciała w Jarosławiu. W około 1870 roku zaprojektował fryz w technice sgraffito, który zdobił dziedziniec Biblioteki Jagiellońskiej, obecnie znanej jako Collegium Maius, przedstawiający 30 portretów uczniów i profesorów tej instytucji.
Jego styl malarski wykazuje silne wpływy renesansowe, a swoboda oraz delikatność linii rysunku charakteryzują jego prace. Interesował się także kolekcjonowaniem, a po 1860 roku pasjonował się numizmatyką, gromadząc imponujący zbiór medalików religijnych, który liczył ponad 1000 sztuk. W 1887 roku udało mu się opublikować katalog swoich zbiorów z własnymi ilustracjami. Niestety, pod koniec życia musiał sprzedać swoją kolekcję monet i medali, co było wynikiem trudnej sytuacji finansowej.
Przypisy
- Kollegium Większe (Collegium Maius) Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków: Wojewódzka Rada Narodowa w Krakowie, 20.09.1946 r.
- Wiadomości Numizmatyczno-Archeologiczne, t. R.4, Kraków: Towarzystwo Numizmatyczno-Archeologiczne, 01.01.1892 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Anna Zawadzka-Gołosz | Iwona Siwek-Front | Stanisław Balicki (polonista) | Florian Cynk | Celina Michałowska | Wincenty Rapacki (1865–1943) | Rafał Malczewski (malarz) | Krystyna Grzybowska (pisarka) | Jan Budziaszek | Zbigniew Seweryn | Artur Szklener | Juliusz Pfeiffer | Janusz R. Kowalczyk | Franciszek Henryk Nowicki | Antoni Zydroń | Stanisław Stwosz | Michał Nowicki (aktor, reżyser) | Antoni Rycharski | Aida Amer | Jaśmina PolakOceń: Feliks Szynalewski