UWAGA! Dołącz do nowej grupy Kraków - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Władysław Potocki


Władysław Jan Potocki, znany również pod przydomkiem „Spud”, to postać o znaczącym dorobku w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 6 czerwca 1919 roku w malowniczym Krakowie, a swoje życie zakończył 23 grudnia 1996 roku w Columbus, Ohio, w Stanach Zjednoczonych.

Jako kapitan-pilot w Polskich Siłach Powietrznych na uchodźstwie w Wielkiej Brytanii, Potocki odegrał ważną rolę w walce o wolność swojego kraju. Jego służba kontynuowana była również w ramach Królewskich Sił Powietrznych, gdzie otrzymał stopień majora (ang. Squadron Leader).

Życiorys

W 1938 roku Władysław Potocki ukończył Gimnazjum im. Bolesława Chrobrego w Piotrkowie. Następnie został przyjęty do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, jednak nie dokończył nauki przed wybuchem II wojny światowej (niedoszła XIV promocja). W czasie września 1939 roku ewakuował się przez Rumunię oraz Francję do Anglii, gdzie dotarł w lutym 1940 roku, zyskując numer służbowy RAF P-1856.

Podczas swojej służby przeszedł przeszkolenie w 58 OTU w Grangemouth. W grudniu 1941 roku został przydzielony do 306 dywizjonu myśliwskiego. 1 maja 1942 roku awansował na podporucznika. W dniu 8 grudnia 1942 roku został delegowany na przerwę od lotów operacyjnych i rozpoczął latanie jako pilot doświadczalny w ośrodku badawczym Aircraft and Armament Experimental Establishment – AAEE. Do latania operacyjnego powrócił 14 stycznia 1943 roku.

W lutym 1943 roku ukończył kurs oficerski w Cosford, a potem, 23 lutego 1944, został oddelegowany na staż do 122 Airfield RAF, gdzie przeszedł przeszkolenie w pilotowaniu samolotów Mustang Mk. III w warunkach operacyjnych. Na początku marca 1944 roku wrócił do dywizjonu 306 i w kwietniu objął stanowisko dowódcy eskadry A tego dywizjonu.

Od początku inwazji w Normandii brał aktywny udział w misjach bojowych mających na celu osłonę przyczółka. 23 czerwca 1944 roku został zestrzelony, ale zdołał wylądować na terenach kontrolowanych przez oddziały alianckie i jeszcze tego samego dnia powrócił do swojej jednostki macierzystej. W sierpniu zakończył trzecią turę lotów bojowych, zyskując prawo do odpoczynku operacyjnego.

1 sierpnia 1944 roku przydzielono go do dowództwa 2 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Pełnił funkcję dowódcy 315 dywizjonu myśliwskiego od 6 kwietnia 1945 do 15 lutego 1946 roku. W 1948 roku rozpoczął służbę w Królewskich Siłach Powietrznych jako pilot testowy. Zwieńczeniem jego nauki był kurs pilotów doświadczalnych w Empire Test Pilots School – ETPS w Boscombe Down, który zakończył z drugą lokatą w grudniu 1951 roku.

Od 1951 roku pracował w Royal Aircraft Establishment – RAE, a także brał udział w lotach na rzecz Gloster Aircraft Company. Od 1958 roku zajmował pozycję szefa Zespołu Pilotów Doświadczalnych Avro Canada, uczestnicząc w kanadyjskim projekcie CF-105 Arrow. W 1959 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracował jako pilot doświadczalny w North American Rockwell oraz przy programie Apollo. Niestety, w wypadku stracił oko, co uniemożliwiło mu dalsze latanie. Po zakończeniu kariery lotniczej, razem z żoną prowadził biznes hotelarski. Zmarł w 1996 roku.

Zwycięstwa powietrzne

Na liście Bajana, Władysław Potocki zajmuje 45. pozycję, wykazując się imponującym wynikiem czterech pewnych zestrzeleń oraz jednego uszkodzenia.

Pewne zestrzelenia Potockiego to:

  • 1/4 He 111 – 18 maja 1944, gdy pilotował Mustanga III,
  • 2 Bf 109 – 7 czerwca 1944, również wchodząc w rolę pilota Mustanga III, UZ-D nr FZ196,
  • 1/2 Fw 190 – 17 czerwca 1944, dokonane przy użyciu Mustanga III,
  • 2 Bf 109 – 23 czerwca 1944, w którym to przypadku pilotował Mustanga III, UZ-H nr FB168.

W zakresie uszkodzeń, Władysław Potocki może poszczycić się:

  • uszkodzeniem Fw 190 – 24 października 1943, który pilotował, używając Spitfire V, UZ-[?] nr AB212.

Ordery i odznaczenia

Władysław Potocki został uhonorowany wieloma orderami i odznaczeniami, które świadczą o jego odwadze oraz zasługach w służbie wojskowej.

  • krzyż srebrny Orderu Virtuti Militari,
  • krzyż Walecznych – przyznany trzykrotnie,
  • medal Lotniczy – otrzymany czterokrotnie,
  • brytyjskie Distinguished Flying Cross.

Przypisy

  1. Jędrzejewski 2014, s. 524.
  2. Jędrzejewski 2014, s. 523.
  3. Jędrzejewski 2014, s. 34.
  4. Jędrzejewski 2014, s. 33.
  5. Jędrzejewski 2014, s. 31.
  6. Krzystek 2012, s. 466.
  7. Pawlak 2009, s. 277.
  8. Matusiak 2003, s. 65.
  9. Matusiak 2003, s. 50.
  10. Matusiak 2003, s. 49.
  11. Matusiak 2003, s. 48.
  12. Matusiak 2003, s. 45.
  13. Matusiak 2003, s. 44.
  14. Matusiak 2003, s. 23.
  15. Król 1990, s. 241.

Oceń: Władysław Potocki

Średnia ocena:4.91 Liczba ocen:18