Mieczysław Pietrzyk


Mieczysław Paweł Pietrzyk był wyjątkową osobowością, który zapisał się w historii jako kapitan pilot Polskich Sił Powietrznych. Urodził się 21 stycznia 1914 roku w Krakowie, gdzie spędził również swoje ostatnie chwile, odchodząc z tego świata 30 lipca 1980 roku.

W ciągu swojego życia, Pietrzyk nie tylko pełnił ważną rolę w wojskowych strukturach, ale również uzyskał tytuł doktora nauk medycznych, co dowodziło jego intelektualnych osiągnięć oraz zaangażowania w dziedzinie medycyny.

Życiorys

Mieczysław Pietrzyk przyszedł na świat w Podgórzu, które obecnie jest częścią prawobrzeżnej dzielnicy Krakowa, dnia 21 stycznia 1914 roku. Wychował się w rodzinie kolejarskiej, jako jedno z pięciorga dzieci. Jego ojciec, Stanisław (1868–1950), przed II wojną światową pracował jako konduktor w PKP, obsługując międzynarodowe połączenia. Matka, Agnieszka z domu Pawełek (1877–1961), była odpowiedzialna za prowadzenie domu. W 1924 roku, po ukończeniu czwartej klasy szkoły podstawowej, Mieczysław kontynuował edukację w Państwowym Gimnazjum im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie, gdzie zdobł ą maturę w 1932 roku.

Od 1932 do 1939 roku studiował na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Jagiellońskiego. Chociaż udało mu się zdobyć absolutorium, w 1939 roku brakowało mu jeszcze kilku zdań, aby móc uzyskać dyplom lekarza. Swoją edukację zakończył 7 stycznia 1944 roku, kiedy to sfinalizował naukę na Polskim Wydziale Lekarskim na Uniwersytecie w Edynburgu.

Już od najmłodszych lat Mieczysław pasjonował się lotnictwem. W trakcie nauki w gimnazjum, w ramach przysposobienia wojskowego, uczestniczył w kursie szybowcowym we Lwowie-Skniłowie. Po pomaturalnych feriach uzyskał dyplom pilota i włączył się do działalności lotniczej w Aeroklubie Krakowskim. Jego osiągnięcia sportowe świadczą o jego talentach w tej dziedzinie. W 1935 roku wyróżnił się w Zlocie Gwieździstym do Łodzi i zajął drugie miejsce w VIII Locie Południowo-Zachodniej Polski im. Żwirki, a w IX locie w maju 1939 roku zdobył trzecie miejsce wśród dwudziestu jeden załóg.

Po ukończeniu trzeciego roku studiów, Mieczysław zgłosił się do Szkoły Podchorążych Pilotów Rezerwy w Dęblinie, gdzie w 1936 roku uzyskał dyplom pilota wojskowego, kończąc szkołę na 12 miejscu na 60 uczestników. Po ukończeniu nauki, jako kapral podchorąży rezerwy, otrzymał przydział do 2 Pułku Lotniczego w Krakowie i służył w Eskadrze Treningowej oraz 22 Eskadrze Liniowej. W 1938 roku został mianowany podporucznikiem pilotem rezerwy.

Po mobilizacji w 1939 roku przydzielono go do 26 Eskadry Obserwacyjnej, którą dowodził kapitan Stanisław Rzepka. W momencie wybuchu wojny Mieczysław znajdował się na lotnisku polowym Zrębice-Przyrów, gdzie brał udział w lotach zwiadowczych. Za uratowanie samolotu w trakcie działań bojowych został zgłoszony do Krzyża Zasługi. Po ewakuacji na lotniska w Proszowicach, następnie w Tarnobrzegu i Baranowie Sandomierskim, a dalej Sokołowie Małopolskim oraz Przeworsku, 9 września przeprowadził rozpoznanie ruchów niemieckiej kolumny pancernej na trasie Kolbuszowa-Sandomierz.

Po kolejnych ewakuacjach w dniach 18 września 1939 roku zarządzono spalenie wszystkich samolotów i ewakuację do Rumunii. Za udział w kampanii wrześniowej Mieczysław trzy razy odznaczony Krzyżem Walecznych, udał się do Bukaresztu, skąd trafił do obozu Baile-Govora. Po opuszczeniu obozu, najpierw dotarł do portu w Bałcziku, a stamtąd płynął na Maltę, następnie do Marsylii, a finalnie do ośrodka w Lyon Bron, gdzie złożono w 1940 roku wniosek o nadanie mu Orderu Virtuti Militari V klasy.

W 1940 roku Mieczysław zgłosił się do służby w Wielkiej Brytanii, gdzie przybył 15 marca, otrzymując numer 76804 w ramach ochotniczej rezerwy Royal Air Force. Po przeszkoleniu do 18 OTU w Bramcote, od 2 września 1940 do 29 czerwca 1941 służył w 271 Dywizjonie RAF, gdzie w 1941 roku przyznano mu Polową Odznakę Pilota za loty bojowe we wrześniu 1939 roku w Polsce.

Następnie został skierowany do 60 OTU, tam utworzył załogę na dwumiejscowych nocnych myśliwcach Boulton Paul Defiant z sierżantem Józefem Lipińskim. Po przeszkoleniu, 1 września 1941 roku Mieczysław został mianowany porucznikiem i dołączył do 307 Dywizjonu stacjonującego w Exeter, mającego na celu obronę południowego wybrzeża Anglii. Rozpoczął loty treningowe i operacyjne na samolotach Bristol Beaufighter IIF. 16 stycznia 1942 roku uzyskał brytyjski stopień F/O.

W nocy z 26 na 27 kwietnia 1942 roku, na samolocie Beaufighter II T3382/EW-K, Mieczysław ostrzelał Ju 88, co odnotowano jako uszkodzenie, mimo iż załoga nie dostrzegła zestrzelenia samolotu wroga. Później latał na maszynie Bristol Beaufighter VIF o numerze X8012/EW-P. 3 maja 1942 roku ocalał z bombardowania Exeter, gdzie całkowitemu zniszczeniu uległ jego dom.

W ramach 307 Dywizjonu wykonał 36 nocnych operacyjnych lotów, spędzając na nich 80 godzin i 10 minut, a także jeden 20-minutowy lot dzienny oraz wiele lotów nieoperacyjnych. 10 września 1942 roku, Mieczysław został odznaczony Krzyżem Walecznych przez generała Władysława Sikorskiego.

W 1942 roku wziął bezpłatny urlop roczny, aby ukończyć studia medyczne, a w styczniu 1944 roku otrzymał dyplom lekarza. Powrócił do 307 Dywizjonu, by służyć jako lekarz jednostki do 14 maja 1946 roku. 1 marca 1945 roku awansował do stopnia kapitana, a 23 czerwca 1945 roku do stopnia brytyjskiego F/Lt.

W dniu 17 lipca 1947 roku postanowił wrócić do Polski, gdzie rozpoczął pracę w Krakowie jako wolontariusz w Szpitalu Św. Łazarza, a później pracował w I Klinice Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uniwersytet przyznał mu dyplom lekarza medycyny w 1947 roku. W 1950 roku uzyskał etat nauczyciela akademickiego na Akademii Medycznej, jednak w 1956 roku opuścił to miejsce, obejmując stanowisko ordynatora w Szpitalu Powiatowym im. M. Kopernika w Bochni. W 1957 roku został dyrektorem Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego, gdzie pracował aż do 1976 roku.

Mieczysław był aktywnym członkiem Polskiego Czerwonego Krzyża, Aeroklubu Krakowskiego oraz ZBoWiD. Zmarł w Krakowie 30 lipca 1980 roku i spoczął na Cmentarzu Rakowickim.

Życie prywatne

Mieczysław Pietrzyk zawarł małżeństwo w 1949 roku z Bogumiłą Pasternak, która pracowała jako lekarz pediatra. Dwa lata później, w 1950 roku, na świat przyszedł jego syn Jacek, który jest profesorem medycyny, specjalizującym się w pediatrii i nefrologii. W rodzinie urodziła się również córka Małgorzata.

Ordery i odznaczenia

Mieczysław Pietrzyk został odznaczony wieloma szanowanymi medalami i odznaczeniami za swoje zasługi, szczególnie w kontekście wojennym. Poniżej znajduje się lista przyznanych mu wyróżnień:

  • Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari – przyznany 3 lutego 1972 roku, za zasługi wojenne,
  • Krzyż Walecznych,
  • Medal Lotniczy (przyznany czterokrotnie),
  • Złoty Krzyż Zasługi,
  • Krzyż za Działania Bojowe Lotnictwa,
  • Defence Medal,
  • War Medal,
  • 1939-1945 Star,
  • Atlantic Star.

Przypisy

  1. PILOT I LEKARZ 307. NOCNEGO DYWIZJONU MYŚLIWSKIEGO „LWOWSKICH PUCHACZY”. Issuu Inc.. [dostęp 10.01.2023 r.]
  2. Żwirko razy 55, czyli najstarsze na świecie zawody samolotowe [online], Aeroklub Polski, 31.05.2017 r. [dostęp 12.01.2023 r.]
  3. Pietrzyk Mieczysław Paweł. Personel Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii 1940-1947. [dostęp 10.01.2023 r.]
  4. Mieczysław Paweł Pietrzyk. Niebieska eskadra - groby, cmentarze, pomniki, miejsca pamięci polskich lotników. [dostęp 10.01.2023 r.]
  5. HenrykH. Jackowski HenrykH., VIII. Lot Południowo - Zachodniej Polski im. kpł. pil. Fr. Żwirki, „Skrzydlata Polska” (6), 1937, s. 135.
  6. Damsz 2009, s. 164.
  7. Damsz 2009, s. 166.
  8. Krzystek 2012, s. 451.
  9. Pawlak 1991, s. 362.
  10. Pawlak 1991, s. 368.
  11. Pawlak 1991, s. 369.
  12. Pawlak 1991, s. 500.
  13. Pawlak 1991, s. 561.
  14. Rybka, Stepan 2002, s. 256.

Oceń: Mieczysław Pietrzyk

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:25